Мета
Інтеграція зусиль усіх членів територіальної громади міста для створення передумов для повноцінного і здорового розвитку дітей, а також для участі самих дітей у формуванні міського середовища.
Обґрунтування
Діти – привілейована категорія мешканців міста, яка заслуговує на особливу увагу з боку усіх членів територіальної громади. На жаль, подібні заяви нерідко залишаються лише словами. На рівні держави в цілому і на рівні окремих територій уже тривалий час виділяється недостатньо коштів на розвиток мережі та матеріальне забезпечення освітніх і культурно-розважальних закладів для дітей, забезпечення якості послуг, які вони надають, створення умов для комфортного, цікавого та безпечного проживання дітей у місті. Проблеми поглиблюються ще й внаслідок того, що діти потерпають від матеріальних та психологічних проблем у своїх родинах, що є відображенням негативних загальнодержавних соціально-економічних тенденцій останніх років.
Стан справ у Вінниці є типовим для більшості міст України: недостатня забезпеченість дошкільними закладами, не найкращий матеріально-технічний стан шкіл, обмежена інфраструктура для дозвілля дітей та занять спортом, невисокий рівень насиченості й різноманітності організації гурткової роботи. Однак останнім часом чимало зроблено для вирівнювання ситуації у місті: збільшено кількість місць у дошкільних закладах, щорічно виділяються кошти на капітальний ремонт навчальних закладів, покращується їхнє матеріальне забезпечення, стимулюється використання комп’ютерної техніки і забезпечення доступу до мережі Інтернет, здійснюється підтримка талановитих дітей, будуються дитячі майданчики та ін.
У 2009 році після вивчення досвіду запровадження у містах Європи і світу програми UNICEF «Міста, дружні до дітей» у місті була розроблена та ухвалена власна комплексна довгострокова програма «Вінниця – місто дружнє до дітей», яка має стати основою для принципової зміни підходів до формату відносин «місто – діти». Йдеться не лише про виділення містом додаткових ресурсів для створення сприятливих умов життя та розвитку дітей, а й про подолання відомчих підходів і синергію зусиль, стимулювання творчих ідей та громадських ініціатив, і головне – створення механізмів залучення самих дітей до планування розвитку міста з урахуванням їхніх потреб та вподобань.
Довгострокові плани
Забезпечити поступове приведення до належного матеріально-технічного стану приміщень усіх закладів системи дошкільної, загальної та позашкільної освіти і комфортні умови перебування у них дітей, доведення їх мережі до чисельності, яка відповідала б потребам міста.
Оновити матеріально-технічну базу навчально-виховних закладів.
Покращити якісний склад педагогічних працівників за рахунок запровадження сучасних технологій кадрової роботи (залучення молодих фахівців, конкурсний відбір, ефективні системи атестації, забезпечення професійного росту, формування резерву на керівні посади).
Здійснювати постійний контроль за якістю навчання, аналізувати результати ЗНО, щорічно визначати додаткові заходи для подолання виявлених відставань, особливу увагу приділяти якості вивчення іноземних мов.
Стимулювати запровадження педагогічних інновацій та альтернативних освітньо-виховних програм, створювати механізми мотивації для тих педагогів, які їх запроваджують.
Здійснювати постійний моніторинг і коригування атмосфери відносин між дітьми і педагогами в освітньо-виховних закладах, створити інститут шкільних психологів.
Створити систему постійного моніторингу стану здоров’я дітей і якості надання їм лікувальних послуг, а також популяризації профілактики захворювань, норм гігієни та здорового способу життя серед дітей та їхніх батьків; розвивати програми оздоровлення.
Розширювати мережу та різноманітність гуртків і загальноміських заходів для розвитку творчих здібностей дітей та заняття спортом на основі вивчення запитів самих дітей та їхніх батьків, забезпечувати рівний доступ до них дітей з різних сімей.
Розвивати інфраструктуру для дозвілля дітей на дворових територіях та територіях відпочинку.
Підвищувати безпечність проживання дітей у місті, посилити профілактику правопорушень, спрямованих проти дітей, дорожньо-транспортних пригод та нещасних випадків.
Модернізувати систему профорієнтації, професійної підготовки та підготовки до дорослого життя старшокласників на основі співпраці з середніми спеціальними і вищими навчальними закладами, підприємствами та бізнес-структурами міста.
Створити прозору систему залучення у систему освіти позабюджетних коштів, сприяти залученню додаткових ресурсів для реалізації дитячих програм через розширення участі у грантових програмах міжнародних фондів, а також завдяки розвитку корпоративної соціальної відповідальності у бізнес-середовищі міста.
Створити дієву систему впливу самих дітей на формування міського середовища в їхніх інтересах через інститути дитячої дорадчої ради, дитячих омбудсменів, творчі конкурси та соціологічні опитування.
Першочергові заходи
Ліквідація черги у ДНЗ, запровадження програми підвищення якості дошкільної підготовки, запровадження гнучкого графіку їх роботи відповідно до потреб мешканців.
Щорічне виконання робіт з покращення матеріально-технічного стану і забезпечення освітньо-культурних закладів, будівництва дитячих майданчиків, розвитку інфраструктури для дозвілля та занять спортом дітей в обсягах, не менших, ніж у попередні роки, фінансування передбачених законом виплат педагогічним працівникам у повному обсязі.
Реорганізація роботи дитячо-підліткових клубів за місцем проживання.
Розширення програми занять фізкультурою у ДНЗ та школах, підготовка вчителів лікувальної фізкультури, інформаційна підтримка програми за участю відомих спортсменів.
Подальше підвищення якості усіх елементів програми літнього оздоровлення дітей, збільшення кількості дітей, яких вона охоплює.
Запровадження програми консультування для молоді та молодих родин з питань здоров’я і підготовки до сімейного життя.
Оновлення програми «Вінниця – місто дружнє до дітей» на основі співпраці дитячої дорадчої ради з усіма управліннями міської ради.
Завершення пілотного проекту «Сад подільського каменю» в рамках програми облаштування шкільних дворів.
Розробка загальноміської щорічної програми дитячих свят та фестивалів.