Подільська столиця – Вінниця – це велика 350-тисячна родина, багатонаціональне місто, яке здавна вважається значним культурним і економічним центром.

20 років незалежності України докорінно змінили його педагогічну палітру.

На наше глибоке переконання не має загального шляху, однакового для всіх закладів: кожний має віднайти свою стежину в русі до загальної мети й головних орієнтирів. А вони чіткі і прозорі – плекання такої патріотично налаштованої особистості, яка стане носієм високої моралі, національної гідності і великого освітнього потенціалу.

І це закономірно, адже ми маємо потужний арсенал педагогічних кадрів, які працюють у 90 закладах, навчаючи і виховуючи понад 45 тисяч дітей.

Свого часу Софія Русова наголосила: “Тільки той народ і бере перемогу, який має найкращу школу”.

Управління освіти своїм основним завданням вважає створення для юних вінничан таких умов для навчання і виховання, в яких кожен у подальшому випускник став конкурентноспроможним на національному та світовому ринках праці.

У 2011 році збережено мережу освітніх закладів міста. В 37 державних та 3 приватних загальноосвітніх закладах створено умови для навчання різних категорій учнів: від обдарованих – до педагогічно занедбаних. Паралельно із традиційною  середньою школою чільне місце посідають заклади для навчання обдарованих, талановитих і здібних дітей – це фізико-математична гімназія №17 та технічний ліцей, де сягають міжнародних висот знавці фізики, математики, інформатики; ліцей №7, який плекає таланти юних медиків, фінансистів та юристів, гуманітарно-естетичний колеж №29, де вчать любити і шанувати мистецтво у всіх його проявах, спеціалізована СЗШ І-ІІІ ступенів № 34 з поглибленим вивченням математики та фізики,  профільні класи та класи із поглибленим вивченням окремих предметів. Для більш повного забезпечення профільності навчання старшокласників з 1 вересня 2003 року  було проведено реорганізацію окремих загальноосвітніх шкіл і створено на їх базі навчально-виховні комплекси: школи-гімназії № 2, 6, №30 ім. Тараса Шевченка; з 1 вересня 2006 року – навчально-виховний комплекс: школу – гімназію № 23, а з вересня 2008 року – навчально-виховний комплекс: спеціалізовану СЗШ І ступенів з поглибленим вивченням іноземних мов – гуманітарну гімназію №1 ім. М.І. Пирогова.

Не залишились поза увагою й діти з вадами розумового і фізичного розвитку. В минулому році успішно працювала спеціалізована загальноосвітня школа – навчально-реабілітаційний Центр для дітей з вадами розумового розвитку. За рекомендаціями  лікарів  було  організоване  індивідуальне  навчання понад 400 учнів.

В освітньому просторі міста представлені й альтернативні приватні заклади. Найстарший з них – школа “АІСТ” гідно представляє не лише Вінницю, а й Україну серед асоційованих шкіл ЮНЕСКО. Саме на базі цього закладу в січні 2003 року було проведено Міжнародний фестиваль асоційованих шкіл ЮНЕСКО; у квітні 2006 року – Міжнародний семінар “Громадянська активність старшокласників” у рамках програми “Схід – Захід – партнерство без кордонів”.

Значно зріс авторитет приватної гімназії “Дельфін”, яка за допомогою сучасних педагогічних технологій створила потужне поле позитивного потенціалу, де послідовно розкриваються та відшліфовуються природні нахили і здібності учнів.

У місті продовжують роботу 2 позашкільні заклади: Палац дітей та юнацтва і Центр художньо-хореографічної освіти “Барвінок”, в яких виховується майже 3 тисячі дітей і підлітків.

Для забезпечення профільності та допрофесійної підготовки діє міжшкільний навчально-виробничий центр, де старшокласники оволодівають основами 9 професій.

У ласкавих променях сонця, в свіжості зелені, у щебеті дзвінких дитячих голосів прокидаються дошкільні заклади міста.

47 дитячих садочки гостинно відкривають щодня двері своїм маленьким жителям, яких майже 13 тисяч, щоб огорнути їх турботою, стати другою домівкою для дітлахів, де вони вперше роблять самостійні відкриття, де, можливо, вперше відчувають себе особистістю, громадянами держави Україна.

Орієнтуючись на потреби сьогодення, побажання батьків, індивідуальні здібності дітей, використовуючи культурно-освітнє оточення, дошкільні заклади міста стали колискою майбутніх талантів, переважна більшість яких впроваджують новітні технології особистісно-орієнтованого навчання і виховання  за різними профілями: фізкультурно-оздоровчий, гуманітарний, художньо-естетичний та інтелектуального розвитку.

З метою розвитку здібностей і нахилів дітей у дошкільних закладах міста створена мережа різноманітних гуртків. Загалом функціонує понад 100 гуртків (мовленнєві, інтелектуального розвитку, музичного, фізичного, художньо-естетичного, природничого напрямів тощо), в яких розвивають свої творчі здібності майже 2000 дітей.

Оптимізація мережі дошкільних закладів відбувається і за рахунок створення груп, в яких надаються додаткові освітні послуги, де діти вивчають іноземну мову, займаються хореографією, зображувальною, фізкультурно-оздоровчою, фольклорно-літературною діяльністю.

Завдання з реабілітації та корекції здоров’я дітей вирішуються за допомогою мережі спеціальних дошкільних закладів та груп. У місті функціонує дошкільний навчальний заклад №28 для дітей з порушенням зору, центр для дітей хворих на ДЦП при дошкільному навчальному закладі №24, дошкільне відділення для дітей з порушенням інтелекту при спеціальній загальноосвітній школі – навчально-реабілітаційному центрі. У 10 дошкільних  закладах  загального  розвитку  функціонує понад 30 груп компенсуючого типу (порушення зору, мови, опорно-рухового апарату, затримки психічного розвитку тощо). Загалом необхідну корекційну допомогу отримують понад 600 дошкільників.

Справжніми лікувально-оздоровчими комплексами є санаторні дошкільні заклади  № 21, 35, 37, 67 та санаторні групи при дитячих закладах загального розвитку для дітей, що часто хворіють, тубінфікованих дітей, та тих, які мають розлади органів травлення, серцево-судинної системи, де отримують профілактичну допомогу та оздоровлюються більше тисячі дітей.

Ми розуміємо, що формування сучасної освітньої системи можливе лише за умови децентралізації та демократизації освітньої сфери, залучення територіальної громади до розробки й прийняття перспективних програм розвитку освіти та управління нею.

Починаючи з 2001 року, в місті формується система державно-громадського управління галуззю, дієвими складовими якої є громадські організації – “Об’єднання батьків учнів “Співдружність” та міський “Союз старшокласників “Лідер”, філії яких функціонують в усіх навчальних закладах.

Головна мета діяльності цих організацій – здійснення дорадчих, наглядових функцій за станом освіти в місті, розвиток партнерських рівноправних стосунків в трикутнику вчителі – учні – батьки, здійснення прозорої відкритої освітньої політики в регіоні.

З 2001 року по даний час в приміщенні управління освіти за погодженням з вищезазначеними організаціями діє суботня громадська приймальня, в рамках якої функціонує “Телефон довіри”. У всіх навчальних закладах оформлено інформаційні стенди з матеріалами про діяльність органів державно-громадського управління.

Для повного і об’єктивного вивчення громадської позиції міського шкільництва з 2001 року започатковано діяльність міського Центру дитячої думки “Учнівський барометр”, осередки якого діють в усіх навчальних закладах. 

З метою розширення демократичних засад з 2002 року функціонує Координаційна рада з питань освіти при міському голові, яка здійснює громадський моніторинг стану освіти в місті.

Плекання обдарованої особистості – пріоритетний напрямок роботи міської ради та її виконавчого комітету, управління освіти, всіх педагогічних колективів міста.

На даний час продовжується реалізація міських програм:

  • Програми розвитку освіти міста Вінниці на період 2008-2012 роки;

  • Програми розвитку позашкільних навчальних закладів міста Вінниці на 2009-2012 роки;

  • Програма роботи з обдарованою молоддю м. Вінниці на 2008-2012 роки; 

  • Програми розвитку психологічної служби закладів освіти м. Вінниці на період 2011-2015 роки;

  • Програми розвитку інформаційних, телекомунікаційних та інноваційних технологій в закладах освіти міста Вінниці на 2011-2015 роки;

  • "Вінниця - місто, дружнє, до дітей".

В закладах освіти міста панує тверде переконання, що кожен учень – це унікальна й неповторна індивідуальність. Тому пріоритет вільного розвитку особистості є базовим принципом побудови освітянської системи.

Школярі міста для подальшого свого інтелектуального розвитку змагаються не лише в предметних олімпіадах, які проводить Міністерство освіти і науки України, а також і в альтернативних.

Так, учні 4-5-х класів виборюють перемогу на альтернативних олімпіадах з математики і української мови. Для  учнів 4-х класів з 2005 року запроваджено проведення альтернативної олімпіади з англійської мови.

Місто пишається тим, що Міністерство освіти і науки України визнало, як офіційну, комплексну міжрегіональну олімпіаду “Турнір чемпіонів” для кращих математиків, фізиків, інформатиків міст нашої країни, на яку запрошуються лише переможці Всеукраїнських олімпіад. Вперше вона була проведена фізико-математичною гімназією №17 м. Вінниці в 1993 році. У  2010 році в нашому місті пройшла вже сімнадцята комплексна олімпіада. З 2002 року  фізико-математична гімназія №17 є центром організації та проведення інтелектуальних змагань шкіл у мережі “Інтернет”.

Щорічно біля 150 учнів проходять навчання в Малій академії наук, значна кількість яких стає дипломантами МАН.

Управління освіти з 1997 року забезпечує проведення конкурсу “Акт на підтримку свободи” – Програми обміну майбутніх лідерів (FLEX), переможці  якого протягом навчального року  навчаються в школах США та проживають в американських сім’ях. 

З метою гармонійного розвитку дитини, фізичного здоров’я, здорового способу життя щорічно в місті проводиться міська спартакіада школярів з 26 видів спорту.

З 2000 року започатковано ведення міської  Книги пошани “Золотий фонд інтелектуальної та духовної еліти м. Вінниці” з врученням іменних сертифікатів переможцям міських предметних олімпіад та конкурсів. 

Доброю традицією стало проведення огляду-конкурсу  художньої самодіяльності “Перлини року”, в якому демонструють свої здібності учні всіх загальноосвітніх шкіл міста. Мають своїх прихильників конкурси “Зелене ґроно” для поетів-початківців, декадник української мови “Вічні істини слова”, для юних художників – конкурс “Моє рідне місто”.

Для дітей-дошкільнят впродовж 19 років традиційними стали конкурс “Маленька панночка”, фестиваль дитячої творчості “Чарівна квітка”, які проводяться в обласному музично-драматичному театрі ім. М. Садовського і перетворюються в масштабне яскраве свято дитинства. У 2010 році вдруге проведено міський конкурс “Зоряний дует”.

Впродовж 16 років для заохочення та стимулювання обдарованих дітей та молоді щомісячно виплачується стипендія міської ради кращим студентам вищих навчальних закладів І-ІV рівнів акредитації, відмінникам навчання загальноосвітніх шкіл.

Виплата стипендій проводиться урочисто за І та ІІ семестри.

Щорічно в травні проводиться загальноміське свято – зустріч міського голови з обдарованою молоддю “Талант року”. На цих зустрічах близько двох тисяч учнів, їх  наставників та керівників закладів отримують грамоти та грошові винагороди.

Надбанням міста є створення з ініціативи Заслуженого вчителя України, вчителя фізики фізико-математичної гімназії №17 Пасіхова Ю.Я. “Літньої школи” для переможців міжнародних, Всеукраїнських, обласних предметних олімпіад, де діти відпочивають, продовжуючи навчання.

Запроваджена система роботи з обдарованими дітьми міста дає гарні результати. Вінниця посідає гідне місце в олімпіадному русі України, пишається спортсменами Всеукраїнського та міжнародного рангу, має великі досягнення у дитячій художній самодіяльності.

“Щоб вижити, нам треба себе перевершити”, – під таким заголовком преса представила тези доповіді голови комісії з освіти ЮНЕСКО Жака Делора про освітню політику майбутнього. Педагогічна громада нашого міста бачить своє основне призначення в тому, щоб допомогти кожній дитині природно і яскраво розкрити свої потенційні можливості та індивідуальні здібності.

У складі фізико-математичної гімназії №17 продовжила функціонувати Лабораторія з впро­вадження інформаційних технологій в освітній процес та життєдіяль­ність навчальних закладів системи загальної середньої освіти, працівниками якої реалізовано ряд проектів:

  • мережеву систему підтримки навчального процесу http://ios.edu.vn.ua,

  • систему дистанційної підтримки навчального процесу “Готуємося до уроків” http://disted.edu.vn.ua

  • систему проведення інтелектуальних змагань школярів (конкурсів, олімпіад) http://www.olymp.vinnica.ua,

  • систему тестування та підготовки до ЗНО “Перевірка знань” http://test.edu.vn.ua

  • систему електронного документообігу та колективної роботи з документами http://vmuodoc.edu.vn.ua.

Фінансування інноваційної діяльності Лабораторії здійснюється за рахунок коштів міського бюджету та цільової субвенції з обласного бюджету.

На базі СЗШ І-ІІ ступенів – ліцею №7 продовжив свою роботу Центр з питань інтеграції до Європейського освітнього простору “Ліга юних математиків”.

За вагомий внесок у розвиток освіти у 2008 році до першого альманаху «Флагмани освіти і науки України» занесено загальноосвітню школу І-ІІ ступенів-ліцей № 7, а у 2009 (до другого) – СЗШ І-ІІІ ступенів ім. Коцюбинського №3, НВК: СЗШ І-Ш ступенів –гімназію № 6, фізико-математичну гімназію № 17, у 2010 (до третього) – НВК: СЗШ І-Ш ступенів –гімназії № 2, 30 та управління освіти міської ради.