​Освіта міста

Osvita.jpg

Подільська столицяВінниця – це велика 370-тисячна родина, багатонаціональне місто, яке здавна вважається значним культурним і економічним центром.

27 років незалежності України докорінно змінили його педагогічну палітру.

На наше глибоке переконання немає загального шляху, однакового для всіх закладів: кожний має віднайти свою стежину в русі до загальної мети й головних орієнтирів. А вони чіткі і прозорі – плекання такої патріотично налаштованої особистості, яка стане носієм високої моралі, національної гідності і великого освітнього потенціалу.

І це закономірно, адже ми маємо потужний арсенал педагогічних кадрів, які працюють у 98 закладах, навчаючи і виховуючи понад 60 тисяч дітей.

Свого часу Софія Русова наголосила: "Тільки той народ і бере перемогу, який має найкращу школу".

Департамент освіти своїм основним завданням вважає створення для юних вінничан таких умов для навчання і виховання, в яких кожен у подальшому випускник став конкурентоспроможним на національному та світовому ринках праці.

В 37 комунальних та 4 приватних закладах загальної середньої освіти створено умови для навчання різних категорій учнів: від обдарованих – до педагогічно занедбаних. Паралельно із традиційною  загальноосвітньою середньою школою чільне місце посідають заклади для навчання обдарованих, талановитих і здібних дітей – це фізико-математична гімназія №17 та технічний ліцей, де сягають міжнародних висот знавці фізики, математики, інформатики; ліцей №7, який плекає таланти юних медиків, фінансистів та юристів, гуманітарно-естетичний колегіум №29, де вчать любити і шанувати мистецтво у всіх його проявах, заклад загальної середньої освіти № 34 з класами з поглибленим вивченням математики та фізики,  профільні класи та класи із поглибленим вивченням окремих предметів. Для більш повного забезпечення профільності навчання старшокласників з 1 вересня 2003 року  було проведено реорганізацію окремих загальноосвітніх шкіл і створено на їх базі навчально-виховні комплекси: школи-гімназії № 2, 6, № 30 ім. Тараса Шевченка; з 1 вересня 2006 року – навчально-виховний комплекс: школу – гімназію № 23, а з серпня 2013 року – гуманітарну гімназію №1 ім. М.І. Пирогова та спеціалізовану загальноосвітню школу І ступеня з поглибленим вивченням іноземних мов № 25.

Не залишились поза увагою й діти з особливими освітніми потребами. Успішно працює спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІ ступенів з дошкільним відділенням для дітей з вадами розумового розвитку. За рекомендаціями лікарів було організоване індивідуальне навчання для 250 учнів.

На інклюзивному навчанні в 22 закладах освіти перебувають 71 дитина в 62 класах.

З метою поширення принципів інклюзивної освіти, забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг, інформаційно-консультаційного супроводу педагогів та сімей, що виховують дітей з особливими освітніми потребами створено комунальну установу «Інклюзивний ресурсний Центр № 1 Вінницької міської ради».

В освітньому просторі міста представлені й альтернативні приватні заклади. Найстарший з них – школа "АІСТ" гідно представляє не лише Вінницю, а й Україну серед асоційованих шкіл ЮНЕСКО. Саме на базі цього закладу в січні 2003 року було проведено Міжнародний фестиваль асоційованих шкіл ЮНЕСКО; у квітні 2006 року – Міжнародний семінар "Громадянська активність старшокласників" у рамках програми "Схід – Захід – партнерство без кордонів".

Значно зріс авторитет приватної гімназії "Дельфін", яка за допомогою сучасних педагогічних технологій створила потужне поле позитивного потенціалу, де послідовно розкриваються та відшліфовуються природні нахили і здібності учнів.

У місті продовжують роботу позашкільні заклади: 

  • Вінницький міський палац дітей та юнацтва,

  • Вінницький міський центр художньо-хореографічної освіти "Барвінок",

  • "Школа успіху".

У ласкавих променях сонця, в свіжості зелені, у щебеті дзвінких дитячих голосів прокидаються заклади дошкільної освіти міста.

54 дитячих садочки гостинно відкривають щодня двері своїм маленьким мешканцям, яких майже 18 тисяч, щоб огорнути їх турботою, стати другою домівкою для дітлахів, де вони вперше роблять самостійні відкриття, де, можливо, вперше відчувають себе особистістю, громадянами держави Україна.

Орієнтуючись на потреби сьогодення, побажання батьків, індивідуальні здібності дітей, використовуючи культурно-освітнє оточення, заклади дошкільної освіти міста стали колискою майбутніх талантів, переважна більшість яких впроваджують новітні технології особистісно-орієнтованого навчання і виховання  за різними профілями: фізкультурно-оздоровчий, гуманітарний, художньо-естетичний та інтелектуального розвитку.

Ми розуміємо, що формування сучасної освітньої системи можливе лише за умови децентралізації та демократизації освітньої сфери, залучення територіальної громади до розробки й прийняття перспективних програм розвитку освіти та управління нею.

Починаючи з 2001 року, в місті формується система державно-громадського управління галуззю, дієвими складовими якої є громадські організації – "Об'єднання батьків учнів "Співдружність" та міський "Союз старшокласників "Лідер", філії яких функціонують в усіх закладах освіти.

Головна мета діяльності цих організацій – здійснення дорадчих, наглядових функцій за станом освіти в місті, розвиток партнерських рівноправних стосунків в трикутнику вчителі – учні – батьки, здійснення прозорої відкритої освітньої політики в регіоні.

Для повного і об'єктивного вивчення громадської позиції міського шкільництва з 2001 року започатковано діяльність міського Центру дитячої думки "Учнівський барометр", осередки якого діють в усіх закладах освіти. 

З метою розширення демократичних засад з 2002 року функціонує Координаційна рада з питань освіти при міському голові, яка здійснює громадський моніторинг стану освіти в місті.

Плекання обдарованої особистості – пріоритетний напрямок роботи міської ради та її виконавчого комітету, Департаменту освіти, всіх педагогічних колективів міста.

На даний час продовжується реалізація міських програм:

  • Програми розвитку освіти м. Вінниці на 2013-2020 роки;

  • "Вінниця - місто, дружнє, до дітей".

В закладах освіти міста панує тверде переконання, що кожен учень – це унікальна й неповторна індивідуальність. Тому пріоритет вільного розвитку особистості є базовим принципом побудови освітянської системи.

Місто пишається тим, що Міністерство освіти і науки України визнало, як офіційну, комплексну міжрегіональну олімпіаду "Турнір чемпіонів" для кращих математиків, фізиків, інформатиків міст нашої країни, на яку запрошуються лише переможці Всеукраїнських олімпіад. Вперше вона була проведена фізико-математичною гімназією №17 м. Вінниці в 1993 році. У  2018 році в нашому місті пройшла вже двадцять п'ята комплексна олімпіада. З 2002 року  фізико-математична гімназія №17 є центром організації та проведення інтелектуальних змагань шкіл у мережі "Інтернет".

Щорічно біля 150 учнів проходять навчання в Малій академії наук, значна кількість яких стає дипломантами МАН.

Департамент освіти з 1997 року забезпечує проведення конкурсу "Акт на підтримку свободи" – Програми обміну майбутніх лідерів (FLEX), переможці  якого протягом навчального року  навчаються в школах США та проживають в американських сім'ях. 

З метою гармонійного розвитку дитини, фізичного здоров'я, здорового способу життя щорічно в місті проводиться міська спартакіада школярів з 17 видів спорту.

Доброю традицією стало проведення огляду-конкурсу  художньої самодіяльності "Перлини року", в якому демонструють свої здібності учні всіх загальноосвітніх шкіл міста. Мають своїх прихильників конкурси "Зелене ґроно" для поетів-початківців, міського конкурсу «Майстер Краснопису» для учнів 2-3-х класів, «Майстер української орфографії» для учнів 5-11 класів на кращого знавця українського правопису.

Для дітей-дошкільнят традиційними стали фестиваль дитячої творчості "Чарівна квітка", який перетворюються в масштабне яскраве свято дитинства, міський конкурс "Колискова пісня".

Впродовж 25 років для заохочення та стимулювання обдарованих дітей та молоді щомісячно виплачується стипендія міської ради кращим студентам вищих навчальних закладів І-ІV рівнів акредитації, відмінникам навчання закладів загальної середньої освіти.

Виплата стипендій проводиться урочисто за І та ІІ семестри.

Щорічно в травні проводиться загальноміське свято – зустріч міського голови з обдарованою молоддю "Талант року". На цих зустрічах близько двох тисяч учнів, їх  наставників та керівників закладів отримують грамоти та грошові винагороди.

Надбанням міста є створення з ініціативи Заслуженого вчителя України, вчителя фізики фізико-математичної гімназії №17 Пасіхова Ю.Я. "Літньої школи" для переможців міжнародних, Всеукраїнських, обласних предметних олімпіад, де діти відпочивають, продовжуючи навчання.

Запроваджена система роботи з обдарованими дітьми міста дає гарні результати. Вінниця посідає гідне місце в олімпіадному русі України, пишається спортсменами Всеукраїнського та міжнародного рангу, має великі досягнення у дитячій художній самодіяльності.

"Щоб вижити, нам треба себе перевершити", – під таким заголовком преса представила тези доповіді голови комісії з освіти ЮНЕСКО Жака Делора про освітню політику майбутнього. Педагогічна громада нашого міста бачить своє основне призначення в тому, щоб допомогти кожній дитині природно і яскраво розкрити свої потенційні можливості та індивідуальні здібності.

У складі фізико-математичної гімназії №17 продовжила функціонувати Лабораторія з впро­вадження інформаційних технологій в освітній процес та життєдіяль­ність навчальних закладів системи загальної середньої освіти, працівниками якої реалізовано ряд проектів:

  • систему дистанційної підтримки навчального процесу https://disted.edu.vn.ua;

  • систему он-лайн тестування http://test.edu.vn.ua;

  • систему підтримки життєдіяльності навчального закладу https://ios.edu.vn.ua;

  • систему проведення олімпіад школярів з інформатики з можливістю автоматизованої перевірки завдань в режимі он-лайн https://netoi.org.ua (https://www.olymp.vinnica.ua);

  • он-лайн систему генерації статистичної звітності загальноосвітнього навчального закладу, контролю відвідування занять учнями та контролю охоплення навчанням дітей шкільного віку https://znz.edu.vn.ua;

  • он-лайн систему https://dnz.edu.vn.ua для закладів дошкільної освіти;

  • систему обміну педагогічним досвідом та методичними розробками для вчителів «Творча майстерня вчителя» https://dorobok.edu.vn.ua;

  • систему автоматичного адміністрування ІІ та ІІІ етапів Всеукраїнської олімпіади школярів у Вінницькій області https://my.olymp.vn.ua;

  • системи моніторингу знань учнів закладів загальної середньої освіти https://quality.osvita.vmr.gov.ua.

На базі НВК:ЗШ І-ІІ ступенів – ліцею №7 продовжує свою роботу Центр з питань інтеграції до Європейського освітнього простору "Ліга юних математиків".

За вагомий внесок у розвиток освіти більшість закладів загальної середньої та дошкільної освіти нагороджуються на міжнародних виставках: «Сучасні заклади освіти», «Інноватика в освіті». Щорічно до альманаху «Флагмани освіти і науки України» вносяться заклади освіти, підпорядковані Департаменту освіти Вінницької міської ради.

Сторінка Департаменту освіти: Департамент освіти Вінницької міської ради